dinsdag 18 april 2017

Veganisme

Hoe lang zal ik echt veganist zijn, misschien een klein jaartje. Daarvoor was ik vegetariër omdat ik dacht dat ik dan goed bezig was voor de dieren. Tot ik mij er meer in ging verdiepen. Het onderwerp melk is al triest op zich. Haal het kalf gelijk na de geboorte maar weg en de Koe kan melk blijven produceren. Niet voor het Kalf waar het voor bestemd is, nee voor de mens. Dus de melk wordt het Kalf al afgepakt, en de Kalf gaat vrijwel direct weg van de Koe. Wat gebeurd er met het Kalf dan? Tja waarom zouden we die laten leven, hoppa maak maar dood. 

Waarom dan veganist, is dat niet extreem? Toevallig zag ik dat vanochtend voorbij komen. Ik vind het extreem als je indirect vraagt een dier te doden zodat het dier op je bord kan belanden. Dit is een 100% feit en valt niet eens over te discussiëren. En wat ik net al aangaf melkproducten in welke vorm dan ook is de melk wegnemen van het Kalf. Beide vind ik nogal extreem. En wat doet een veganist? Die probeert zo gezond mogelijk te eten zonder dierlijke toevoegingen. Kan iemand mij uitleggen wat daar extreem aan is? Er hoeven geen dieren vermoord te worden en het milieu wordt ook nog is gespaard. WIn win situatie dus. MAAR als je dat doet kijken de mensen op je neer en ben je in hun ogen een achterlijk iemand. Volgens mij ben je juist niet goed in je bovenkamer als je het maar goed vindt dat dieren de meest gruwelijke dingen moeten ondergaan, omdat jij zo nodig dierlijke bestandsdelen tot je moet nemen. 

Vegan eten is juist heel erg lekker en is zeer gevarieerd. Ik vind het te gek voor woorden dat wij ons moeten verantwoorden voor onze eetgewoontes. Juist als je geen Vegan eet vind ik dat je je maar is moet gaan verantwoorden. Wij hebben geen gruwelijkheden op ons geweten. Dus het is de omgekeerde wereld. 

Het wordt tijd dat we is gaan inzien dat de dieren ook recht hebben op een mooi leven. Je zou het is moeten omdraaien. Hoe zou een moeder het vinden als haar baby wordt meegenomen en vermoord. Vervolgens moete ze haar melk afstaan. Daarna wordt ze weer zwanger gemaakt zodat er de volgende melkproductie kan komen. Het is te gruwelijk voor woorden bij de gedachte alleen al. Maar de dieren moeten het maar ondergaan. Dan nog maar te zwijgen over de andere dieren zoals de Varkens en de Kippen. We kennen allemaal de beelden, we weten wat er gebeurd, en daar laten we het bij. 

Ik ben spullen aan het verkopen om me nog meer te kunnen inzetten voor de dieren. Gewoon omdat ze net als ons ook een mooi leven verdienen en nu intussen genoeg geterroriseerd zijn door de mens. Knokkend zal ik op een gegeven moment me graf in gaan. Hopende dat de volgende generatie het van ons overneemt en wat uiteindelijk zal leiden tot een vreedzame wereld tussen mens en dier. Dat zal ik niet meer meemaken, maar ik probeer wel me steentje er aan bij te dragen. 

Ben je nog geen veganist, verdiep je er is in aub. Het is een mooie levenswijzen. Je voelt je er goed bij omdat het eten gezond is en je bent goed bezig voor de dieren en het milieu, win win situatie. Ondanks dat ik MS heb ben ik strijdbaarder geworden. En ik ben me beter gaan voelen terwijl ik juist vanaf het begin van de MS elk jaar iets minder werd. Het zal niet alleen het eten zijn maar wel een onderdeel ervan. Denk er over na, je kan de wereld er een stuk mooier uit laten zien door op plantaardig eten over te gaan!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen